Na podstawie książki: Oszukaj mnie, jeśli potrafisz. Proste sposoby przechytrzenia współczesnych kanciarzy
DZIESIĘĆ OZNAK, ŻE MOŻESZ ZA CHWILĘ ZOSTAĆ OFIARĄ OSZUSTWA
- Żądanie działania. Jeżeli sprzedawca prosi Cię o „zapisanie tego, co zaraz powie, bo to bardzo ważna sprawa” lub o podobną rzecz, to jest to oznaka oszustwa. Gdy oszust zdoła sprawić, że wykonasz jego polecenie, to przejmuje inicjatywę w rozmowie i ustawia Cię na słabszej pozycji.
- Żądanie opłat. Jeżeli organizator loterii, konkursu lub zakładów pieniężnych żąda od Ciebie opłat z góry za odebranie nagrody, odpuść sobie. W zasadzie wszystkie propozycje odebrania nagrody, za które trzeba najpierw zapłacić, to oszustwa.
- Gwarancje. Oszuści uwielbiają dawać niezawodne i często niesamowite gwarancje, na przykład stuprocentowo pewne podwojenie wkładu pieniężnego w ciągu pół roku. Zapewnienia tego rodzaju zwykle oznaczają przekręt.
- Alternatywa: działaj natychmiast albo strać okazję. Odnoś się sceptycznie do wszystkiego, co wymaga pośpiechu. Zdania „Musisz się zdecydować dzisiaj” lub „Potrzebuję odpowiedzi w ciągu ośmiu godzin” zwykle poprzedzają oszustwo.
- Wypytywanie o informacje osobiste. Jeżeli rozmówca zadaje mnóstwo osobistych pytań albo wymaga ujawnienia wrażliwych informacji — takich jak numer konta bankowego, numer ubezpieczenia społecznego, hasła, stan zdrowia, szczegóły kredytu hipotecznego lub innych pożyczek — to najpewniej masz do czynienia z oszustem.
- Błędy gramatyczne. Oszukańcze e-maile są zazwyczaj tworzone przez ludzi mieszkających za granicą, którzy mogą nie znać dokładnie wszystkich zasad języka angielskiego lub polskiego. Często korzystają oni z usług automatycznych translatorów online. Zwracaj uwagę na literówki oraz błędy językowe, popełniane w korespondencji — bardzo często są one oznaką, że pisze do Ciebie kanciarz.
- Brak adresu. Jeżeli otrzymujesz ofertę od firmy, która nie posiada fizycznego i weryfikowalnego adresu, to nadawcą może być oszust, siedzący w kafejce setki lub tysiące kilometrów od rzekomej lokalizacji. Szczególnie należy na to zwracać uwagę w przypadku ofert w handlu elektronicznym — brak szczegółowych informacji kontaktowych w witrynie internetowej, takich jak numer telefonu, adres e-mail lub fizyczny adres siedziby, może oznaczać przekręt.
- Żądanie wykonania płatności metodą trudną do wyśledzenia. Strzeż się, jeżeli w ofercie wymagane jest przesłanie pieniędzy za pomocą przekazu pieniężnego (na przykład za pośrednictwem Western Union), karty podarunkowej lub innej metody utrudniającej śledzenie przepływu pieniędzy. Uczciwe przedsiębiorstwa korzystają z prawdziwych i weryfikowalnych rachunków bankowych.
- Wymagany dostęp do komputera. Nie zezwalaj ludziom na zdalny dostęp do swojego komputera, chyba że sam o to prosiłeś i zweryfikowałeś tożsamość rozmówcy. Technik, który obiecuje naprawić „za friko” problemy w Twoim komputerze, wyłącznie przez uzyskanie dostępu do niego, najpewniej chce wykraść Twoje informacje osobiste. Może też zainstalować złośliwe oprogramowanie, umożliwiające wykradanie tych danych w przyszłości lub dokonywanie przestępstw komputerowych, których ślady doprowadzą organy ścigania do Twojego komputera i Ciebie.
- Niezabezpieczone adresy stron internetowych. Bezpieczna strona internetowa jest oznaczana ciągiem znaków „https” na początku adresu URL, podczas gdy pozostałe strony mają w tym miejscu tekst „http”. To jest ważna sprawa. Bezpieczne strony szyfrują dane wrażliwe, takie jak informacje o płatności. Nigdy nie wprowadzaj informacji osobistych lub finansowych na niezabezpieczonej stronie. Przeglądarki internetowe również pomagają w rozpoznaniu stron uczciwych usługodawców: szukaj małego symbolu zamkniętej kłódki po lewej stronie paska adresowego. Otwarta kłódka oznacza, że strona jest niezabezpieczona.